Ľudský kapitál ako investícia

Autor: Marian Vlček | 20.10.2019 o 19:00 | (upravené 21.10.2019 o 13:04) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  75x

Mnoho zamestnávateľov, manažérov, personalistov si často kladie bazálnu otázku. Kde vziať kvalitných zamestnancov, ktorí budú lojálni voči spoločnosti v ktorej sa zamestnajú, budú prínosom a vyprodukujú taký zisk,

že zarobia nie len na seba ale budú prínosom i pre firemný rozpočet? Áno aj toto je cesta. Žijeme však v ekonomickom kapitalizme a tak isto ako môžeme prejaviť záujem o konkrétneho zamestnanca my, tak isto ho môže prejaviť aj konkurenčná spoločnosť a vznikne boj o zamestnanca. Ja by som navrhol túto otázku položiť trošku inak. A to formou – ako si vychovať lojálneho perspektívneho a produktívneho zamestnanca resp. zamestnancov? Je pravdou, že človeka nezmeníme a je potrebné vyberať tých správnych zamestnancov, tu však odporúčam, zamerať sa na povahové vlastnosti jednotlivcov. Týmto nechcem degradovať odborné vedomosti a technické zručnosti, no pokiaľ sa nachádzajú v človeku kladné povahové črty ako je vôľa, cieľavedomosť odhodlanie. Je vysoký predpoklad, že takýto jedinec dokáže po zaškolení obsiahnuť potrebné odborné a technické zručnosti. Ak by to bolo opačne a mali by sme dočinenia s odborníkom a technicky zdatným jedincom u ktorého by absentovala vôľa a odhodlanie, asi by sme sa zhodli, že takýto človek by nebol pre obchodnú spoločnosť veľkým prínosom a to aj napriek svojim kvalitám v oblasti takzvaných tvrdých zručností (hard skills). A tu sa dostávame k jadru. Úspešné nadnárodne ale už i národné spoločnosti si začínajú uvedomovať, že takejto evolúcii obchodného i pracovného trhu sa nevyhneme a začínajú investovať nielen do rozvoja tvrdých zručností (hard skills) ale aj do rozvoja mäkkých zručností (soft skills) svojich zamestnancov. Zamestnanec nekomunikuje s klientom len v mene svojom ale predovšetkým v mene spoločnosti pre ktorú pracuje. Že zamestnanec často býva človekom prvého kontaktu a vytvorenie pozitívnej emócie vo vedomí ale i podvedomí klienta je práve v jeho rukách. Že správna komunikácia, kladenie otázok a prístup k zákazníkovi môže mať rôzne podoby a že každý zákazník vyžaduje individuálny prístup. Tu však prichádza otázka, kto tomuto kumštu zamestnancov naučí? Kto im to všetko vysvetlí spôsobom ktorý im bude jasný a prínosný? Kto naučí zamestnancov ako správne prečítať signály zákazníka? Tu by mali dostať priestor profesionálni, venujúci sa danej problematike. Na prednáškach, školeniach a počas tréningov využívame metódy vzdelávania, ktoré sú pochopiteľné pre každého. Som toho názoru, že zahltenie napríklad predajcov elektro-spotrebičov pojmami zo psychológie by sa nemuselo stretnúť s pochopením a účastníkov by to zbytočne iba zaťažovalo a odvádzalo pozornosť od toho podstatného. Preto mnoho lektorov ustupuje od používania odborných pojmov a priateľsky učíme zamestnancov ako pochopiť zákazníka, ako so zákazníkom komunikovať, ako si získať jeho priazeň ale i ako úspešne predávať. Naučíme zamestnancov, že pánom nie je zákazník ale obchodník, ktorý zákazníka privedie k spokojnosti teda k uzavretiu obchodu. Takéto školenia zvyčajne prebiehajú v priateľskej a tímovej atmosfére, miestami so známkami workshopu čo je zárukou pozitívnych pocitov zanechaných v účastníkoch školení a tréningov. Neoddeliteľnou súčasťou školení je podľa môjho názoru aj motivačná časť. Pretože bez motivácie a dôvery v seba samého by sa zamestnancom ťažko aplikovali do praxe nadobudnuté vedomosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Bývalý vodič nákladného auta: Preťažujú sa bežne

Ak sa rozkýve auto, treba pribrzdiť, hovorí.

Benátkam už ani Mojžiš nepomôže. Mesto sa potápa

Povodne sú najhoršie za polstoročie.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Tlačovka Harabina a Kotlebu? Primáti sa rozišli

Na prepadnuté hlasy Harabina sa nespoliehajme.


Už ste čítali?